SALEZJAŃSKI RUCH TROSKI O MŁODZIEŻ

sl logo

saltrom 1-procent

poradnik31Majówkowe warsztaty rodzinne – zabawy z kartką i długopisem. Drodzy Rodzice zbliża się Majówka, wyczekany czas odpoczynku, jednak mimo wszystko pozostajemy w sytuacji pandemii, dlatego dzisiaj kilka propozycji na urozmaicenie czasu w domu.

 

Przede wszystkim są to propozycje zabawy dla całej rodziny, a będziemy potrzebować tylko kartki i czegoś do pisania. Są to zabawy, które zapewne pamiętacie ze swojego dzieciństwa, ale odkryte na nowo mogą zapewnić dużo frajdy. Oczywiście pamiętajmy o wspólnych spacerach i aktywnym spędzaniu czasu, ale może te propozycje będą ciekawą alternatywą na wspólne popołudnie spędzone bez ekranów.

1. Gra w statki
Gra w statki to łatwy i nie wymagający długiego przygotowania sposób na spędzenie wolnego czasu. Potrzebujemy dwóch kartek w kratkę i dwóch długopisów.
Grający powinni siedzieć w oddaleniu od siebie - aby nie widzieć kartki przeciwnika.
Celem jest jak najszybsze „zatopienie” okrętów przeciwnika oraz „ochrona” własnych statków.
Gra może być przeprowadzana na kartkach papieru lub specjalnych planszach, takich jak poniżej.
Każdy gracz powinien mieć przed sobą dwie plansze o tej samej wielkości – najczęściej jest to 10 na 10 kratek na kartce w kratkę. Kolumny i wiersze oznaczamy współrzędnymi: w kolumnach - litery od A do J; w wierszach – liczby od 1 do 10.
Na jednej planszy gracz rysuje swoje statki, a na drugiej zaznacza nietrafione strzały w statki przeciwnika oraz oznaczenia trafionych okrętów.
Statki mogą być narysowane w pionie i poziomie, ale nie mogą stykać się ze sobą bokami ani rogami i nie mogą być „zakręcone” czyli przypominać litery L.

Zasady gry:

  • Gra przebiega naprzemiennie: najpierw jeden z graczy oddaje strzał, jeśli uda się mu trafić, może kontynuować „strzelanie” do momentu, aż chybi.
  • Zatopienie statku ma miejsce, kiedy wszystkie kratki symbolizujące ten okręt zostaną „trafione” przez drugiego gracza.
  • O oddaniu nietrafionego strzału informujemy słowem „pudło”. Natomiast przy strzale trafionym mówimy „trafiony” lub „trafiony-zatopiony”.
  • Bardzo ważne jest prawidłowe oznaczanie na planszy dokonanych już strzałów tak, aby nie wykonywać ich ponownie. Najczęściej stawia się kropkę w miejscu, do którego oddaliśmy strzał nietrafiony. Natomiast strzał oddany i trafiony zaznacza się krzyżykiem.
99z1 gra statki
 

2.Gra łapki
Każdy gracz ma za zadanie odrysować swoją dłoń, w odrysowanej dłoni w rozsypce wypisujemy liczby np. od 1 do 50. Ważne żeby nie były one koło siebie. Jeden zawodnik mówi dowolną liczbę, i rysuje małe kółeczka wzdłuż szablonu dłoni. Pozostali zawodnicy szukają tej liczby, jak ją odnajdą mówią stop. Jeśli wszyscy znajdą liczbę, zawodnik rysujący kółeczka zatrzymuje się i role się odwracają. Wygrywa ten, kto pierwszy umieści małe okręgi wzdłuż całego konturu dłoni.

99z2 Gra w lapki
 

3.Kółko i krzyżyk
Na poszczególnych polach wyznaczonych przez figurę, przecinających się linii tak jak widać na grafice, gracze stawiają na przemian kółko i krzyżyk. Gdy któryś z graczy stworzy linię trzech krzyżyków lub trzech kółek, przekreśla ją i zostaje zwycięzcą.

99z3 kolko i krzyzk
 

4.Państwa miasta
Na kartce wypisujemy określone kategorie, lub możemy wykorzystać szablon, który znajduję się poniżej. Grę rozpoczyna się w momencie, gdy jeden z uczestników recytuje w myślach alfabet. Moment, w którym zaczyna mówić alfabet musi być wyraźnie przez niego zaznaczony - najczęściej oznacza start literami wypowiadanymi na głos - XYZ. W czasie, gdy jedna osoba recytuje alfabet, inna, wcześniej wybrana i ustalona z resztą graczy, przerywa w dowolnym momencie mówiąc: STOP. Słowo stop zatrzymuje alfabet na konkretnej literze i od niej zaczyna się zabawa. Na tą literę wymyślamy słowa w określonych kategoriach. Kto pierwszy mówi stop i wtedy liczy w myślach do 20 dając czas reszcie zawodników na dokończenie wypisywania. Następnie każdy po kolei odczytuje to co wypisał w danej kategorii. Za każde hasło otrzymujemy punkty :

  • jeśli każdy ma inne hasło 10 pkt.
  • jeśli hasło się powtórzy u kogoś 5 pkt.
  • jeśli ktoś nie ma wpisanego hasła w danej kategorii, a reszta osób miała co innego każdy zawodnik otrzymuje 15 pkt, jeśli było powtórzenie będzie 10 pkt.
  • jeśli nic nie mamy wpisanego mamy 0 pkt

Na koniec rundy zliczamy punkty, a na koniec gry sumujemy punkty z wszystkich rund. Wygrywa osoba, która ma najwięcej punktów.

99z4 panstwa
 

5. Wąż wyrazowy
Pierwszy z graczy zapisuje na kartce dowolne słowo. Kolejny dopisuje drugie słowo, które musi zaczynać się na ostatnią literę słowa pierwszego. Następny gracz (lub znowu pierwszy) dopisuje następne słowo, rozpoczynające się na ostatnią literę słowa poprzedniego. I tak na przemian - tworzymy w ten sposób na kartce węża ze słów. Słowa nie mogą się powtarzać.

99z5 waz wyrazowy
 

Miłej zabawy i udanej majówki

p. Ania

Źródło :
https://zabawnik.org/wystarczy-kartka-i-dlugopis
https://magicznykociolek.wordpress.com/2019/10/18/gry-bez-pradu-na-kartce-papieru-czyli-gry-z-dziecinstwa/
https://pppp.walbrzych.pl/gra-w-statki,185,pl
https://www.superkid.pl/gry-i-zabawy-waz-wyrazowy

 

banner 1-procent