SALEZJAŃSKI RUCH TROSKI O MŁODZIEŻ

sl logo

saltrom 1-procent

emocje4Powrót do szkoły! Dla niektórych ten tydzień związany jest z powrotem do szkół, po długim pobycie w domu i nauczaniu zdalnym. Domyślam się, że może to być dla wszystkich spore wyzwanie.

 

Chciałabym wam dzisiaj pokazać nauczanie z trochę innej perspektywy i może to Wam pomoże przełamać niechęć w związku z powrotem do szkoły :)

1. W pierwszej kolejności zastanówmy się jakie prawa i obowiązki mają dzieci i młodzież w Polsce. Waszym zadaniem jest wziąć kartę i wypisać na niej, po jednej stronie „moje obowiązki”, a po drugiej stronie „moje prawa”. Waszym zadaniem jest wypisać, z własnego życia, co jest Waszym obowiązkiem, a co prawem. Zastanówcie się nad tym co wpisujecie, do której rubryki. Jestem bardzo ciekawa Waszych propozycji. Jeśli macie z tym problem, wymienię tutaj kilka propozycji, a Wy dopasujecie je w swoich tabelkach:

  • zabawa
  • wolność słowa
  • chodzenie do szkoły
  • sprzątanie pokoju
  • odpoczynek
  • szacunek
  • praca zarobkowa
  • nauka

Mam nadzieję, że udało Wam się uzupełnić tabelkę. Najbardziej mnie ciekawi gdzie umieściliście hasła „chodzenie do szkoły” „nauka” „praca” w prawach, czy obowiązkach, a może nigdzie?

2. Zastanówcie się teraz, czy w każdym kraju sytuacja dzieci i młodzieży wygląda tak samo? Czy są miejsca, w których jest utrudniony dostęp do nauki, a dzieci traktują go jako przywilej, tylko dla wybranych? Żeby to sobie uzmysłowić możecie obejrzeć poniższy film pokazujący życie i naukę dzieci mieszkających w Bangladeszu. Dokument prezentuje realia tamtejszego dzieciństwa.

ogldanie
 

Po obejrzeniu filmu odpowiedzcie na poniższe pytania:

  • Jaki jest wyrazu twarzy, ubiór, wiek i wygląd dzieci, które wystąpiły w filmie?
  • Jaki jest wystrój i wyposażenie wnętrza?
  • Jakie czynności wykonują dzieci?

Czy zauważacie różnice w realiach, w których żyjecie i w których żyją Wasi rówieśnicy w innym miejscu na świecie? Żeby sobie to jeszcze lepiej uzmysłowić spróbujcie wykonać poniższe zadanie.

3. Zdjęcia.
Aby móc wykonać to ćwiczenie, znajdźcie swoje zdjęcia z rodzinnych albumów, albo folderów w telefonach. Mogą to być zdjęcia z wczesnego dzieciństwa, z różnych uroczystości, albo z codziennych sytuacji, zrobione bez powodu. Obejrzyjcie te zdjęcia i porównajcie je z filmem, który obejrzeliście. Spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Zwróćcie uwagę na to, wśród jakich osób zostaliście sfotografowani. Czy na zdjęciach są widoczni np. opiekunowie lub rodzice?
  • Zauważcie, w jakich sytuacjach byliście sfotografowani. Czy bawicie się, spożywacie posiłki, uczycie się?
  • Jakie emocje wyrażają wasze twarze?
  • Porównajcie teraz wasze zdjęcia z obejrzanym filmem. Wymieńcie różnice między dziećmi żyjącymi w Polsce, a dziećmi bangladeskimi.
  • Zastanówcie się jeszcze raz, czy szkoła jest obowiązkiem, czy przywilejem?

Dziękuję za udział w zajęciach i zachęcam do refleksji nad powrotem do szkoły. Rozumiem, że jest z tym związany stres, ale warto spojrzeć na to, jako na przywilej, dający dostęp do edukacji :) mam nadzieję, że pomoże!

Pozdrawiam
p. Paulina Ż.

Źródło:
https://docplayer.pl/10637026-Bangladesz-edukacja-globalna-scenariusz-lekcji.html

 

banner 1-procent