SALEZJAŃSKI RUCH TROSKI O MŁODZIEŻ

sl logo

saltrom 1-procent

emocjeCo to jest uważność? Dzień dobry! Mam dla Was dzisiaj propozycje bardzo ciekawych zajęć o uważności. Sprawdźcie czy jesteście uważni na co dzień, czy raczej trudno Wam się skupić!

 

1. Czy zdarza wam się szukać jakiegoś przedmiotu, który przed chwilą mieliście w rękach, ale teraz absolutnie nie możecie sobie przypomnieć, co z nim zrobiliście?

  • Jak myślicie dlaczego dochodzi do takich sytuacji? Czy odkładając byliście uważni czy nieuważni?
  • A może ktoś miał taką sytuację: podczas oglądania ulubionej bajki i podjadania ciasteczek nagle zorientowaliście się, że w paczce jest już pusto, a Wy nie wiecie jak i kiedy to się stało… Jak mogło do tego dojść?
  • Czy podczas jedzenia byliście uważni czy nieuważni? Gdzie była wtedy wasza uwaga?
  • A gdy leżycie wieczorem w łóżku i nie możecie zasnąć? O czym myślicie?
  • Czy zdarza Wam się, że myślicie o sprawdzianie, który Was czeka następnego dnia? Albo żałujecie czegoś, co się stało dzisiaj i ta myśl cały czas was męczy? Gdzie jest wtedy wasza uwaga?

2. Czy mogę ćwiczyć swoją uwagę?
Zapraszam Was do obejrzenia krótkiego filmu, w którym nauczycielka uważności, pani Marta Markocka-Pepol opowie o tym, czy da się ćwiczyć swoją uwagę.

ogldanie

Teraz spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Dlaczego Maja na początku filmu jest zmartwiona?
  • Dlaczego przed wyjściem do szkoły się zdenerwowała?
  • Co zrobiła dziewczynka żeby odgonić od siebie złe myśli?
  • Czy obserwacja własnego oddechu pomogła jej się uspokoić? Dlaczego?

3. Ćwiczenie uważności ciała
Zamiast martwić się i cały czas myśleć, możemy skupić się na swoim ciele. Skierować na nie uwagę i sprawdzić jak się czuje. Wykonajcie teraz ćwiczenie według podanej instrukcji

1. Włączcie poniższe nagranie, którego będziecie słuchał prze kilka kolejnych minut i połóżcie się na łóżku, lub na podłodze.
2. Na początku nagrania jest chwila, żebyście mogli znaleźć miejsce i wygodną pozycję.
3. Po wysłuchaniu nagrania wróćcie do pozycji siedzącej i przeczytajcie poniższą informację

Gdy się denerwujemy ciało często się napina. Niektórzy zaciskają pięści, albo szczęki. Niektórzy czują, że pocą im się dłonie. Często też szybciej bije nam serce i nasz oddech przyśpiesza. Albo czujemy kłucie w brzuchu, lub w klatce piersiowej. Jeśli znamy reakcje swojego ciała, czyli jesteśmy na nie uważni łatwiej nam jest nad tym zapanować i rozluźnić się w stresujących sytuacjach.

Zastanówcie się co obserwujecie siebie gdy jesteście zdenerwowani, zestresowani, smutni? Zauważcie jak reaguje wtedy Wasze ciało. To cenna wskazówka w radzeniu sobie ze stresem, albo trudnościami.

Życzę uważnych zajęć
p. Paulina

źródło:
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/czy-moge-cwiczyc-swoja-uwage/zobacz

 

banner 1-procent