SALEZJAŃSKI RUCH TROSKI O MŁODZIEŻ

sl logo

saltrom 1-procent

poradnik zloscDrodzy Rodzice !
Dzisiaj kilka słów na temat złości. Złość to jedna z podstawowych emocji, przeżywają ją wszyscy i dorośli i dzieci.

Czasami może ta emocja być odbierana jako zła czy negatywna. Tak nie jest. Jest to emocja bardzo potrzebna, złość pokazuje że coś jest nie tak.

Często komunikuje nam o stanie zagrożenia, o tym, że nasze granice zostały przekroczone, a potrzeby – nie spełnione. Może powiedzieć nam też, że coś ważnego dla nas nie zostało zrealizowane, że ktoś złamał zasadę, skrzywdził nas, rozczarował, zachował się inaczej, niż oczekiwaliśmy. Złość pojawia się także kiedy jesteśmy zestresowani, a wiadomo, że stres w naszym życiu zwłaszcza w obecnej sytuacji pojawia się często. Dużo bardziej istotne jest to jak sobie radzimy ze złością. Te sposoby mogą być pozytywne lub negatywne. Na pewno warto zastanawiać się nad naszą złością. Poniżej kilka wskazówek, które pomogą poradzić sobie z rodzicielską złością
1. Rozpoznanie złości – warto obserwować siebie. Z pojawieniem silnych emocji wiążą się pewne sygnały, które wysyła nasz organizm. Może to być przyśpieszone bicie serca, szybki oddech, uderzenia gorąca, zaczerwienie twarzy, napięcie w ciele. W chwili gdy to poczujemy u siebie warto się zatrzymać, pooddychać głęboko, wyjść z pokoju. Nie można wpaść w bardzo silną złość jak powoli i głęboko się oddycha
2. Weź głęboki oddech – są bardzo różne metody relaksacji, warto np. spokojnie odliczyć w myślach od 10 do 1, zaciskanie i rozluźnianie mięśni czy zamknięcie na chwilę oczu
3. Daj sobie chwilę czasu- wiąże się to z pierwszym krokiem czyli obserwacją siebie, kiedy łapiemy oddech nie tylko uspokajamy ciało, ale też dajemy sobie chwilę na znalezienie rozwiązania danej sytuacji, ale także można się zastanowić co się kryje pod naszą złością
4. Komunikacja. Nasze emocje nie ranią dzieci, ale źle ich komunikowanie może mieć na nie zły wpływ. Warto zastosować technikę „komunikatu ja” czyli mówimy jak my się czujemy w danej sytuacji, co nam się nie podobało w tej sytuacji. Na przykład, zamiast "denerwujesz mnie! dlaczego to znowu nie zostało zrobione?!", mówimy o zachowaniu, na które się nie zgadzamy: "Prosiłam Cię o wykonanie tej czynności. Jestem zła, bo mam mało czasu i zależy mi na tym, byś mi pomogła. Czy możesz teraz spełnić moją prośbę?". Pamiętajmy, że za naszą emocją mogą pójść różne nasze zachowania. To my jesteśmy odpowiedzialni za odpowiednie reagowanie na nasze emocje.
5. Dzieci uczą się przez naśladowanie nas. Często łatwiej przyswajają to, co obserwują, niż to, co słyszą. To my naszymi codziennymi zachowaniami uczymy radzić sobie ze złością nasze dzieci i pokazujemy im, jakie sposoby reagowania są akceptowalne i bezpieczne, dlatego warto w sytuacji kiedy złość się pojawia zastanowić się nad powyższymi punktami. Rzeczywistość czasem wydaje się trudna do opanowania, a wybuch złości pokazuje naszą bezradność. Jeśli ktoś z Państwa czuje, że złość to emocja, którą trudno poskromić i reagować adekwatnie do sytuacji, proszę pamiętać o możliwości skorzystania z porady u psychologa w Saltromie. Zainteresowane pomocą osoby prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny, spotkanie postaramy się zorganizować w najszybszym możliwym terminie po otwarciu Saltromu, z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa.

 


p. Paulina p. Ania

#zostanwdomu #goodvibesonly

 

 

banner 1-procent